Tett på: Jonas Bylund

En av årets gjester på Nordic Wind Festival er Stockholm Chamber Brass.  Som en av de mest ettertraktede brassensemblene vi har, er det celebert besøk vi får i Oslo, og den erfarne gruppen skal holde flere konserter og mesterklasser under sitt opphold. Vi snakket med trombonisten, Jonas Bylund, som blant annet kunne fortelle om tilblivelsen til brasskvintetten. 

I starten var det egentlig ganske uoffisielt, vi var en gjeng studenter i starten av våre karrierer som mest hadde lyst å spille sammen, det var egentlig ikke så enorme ambisjoner. Så hadde det seg slik at vi fikk et stipend som gjorde at vi kunne reise utenlands, og da deltok vi på en konkurranse i 1988. Den konkurransen vant vi, det var litt uventet for oss. Men da skjønte vi også at dette kunne være noe å fortsette med, og fikk motivasjon til å satse på kvintetten, forteller Jonas.

Men hva er så det beste med å spille kammermusikk som brassmusiker, hva er det man får i en kvintett som man ikke kan få i et orkester?

Noe av det jeg som trombonist merker mest, er at jeg har mye større mulighet til å påvirke musikkens flyt og retning i en kammergruppe enn jeg har i et orkester. Som trombonist i orkester spiller man ikke den rollen, siden det er så mange flere musikere, men i en kammergruppe er man hele tiden mye mer involvert. Man får også være med og definere gruppens profil, alt fra hva og hvor vi spiller, til hva vi ønsker å gjøre. Det er en helt annen frihet, understreker Jonas. Det har også ført til mange bestillinger fra komponister, gruppen har bestilt og urfremført over 50 verk i løpet av årene.

Repertoaret for oss brassmusikere er ikke uendelig. Da står man overfor valget å spille det som eksisterer, arrangere musikk, eller bestille nye verk. Selve brassensemblet som ensembleform er jo ganske nytt, og det er først de siste 50 år at det egentlig er skrevet god musikk av etablerte komponister. Det har heldigvis endret seg i dag, nå faller det seg like naturlig for en komponist å skrive for brasskvintett som for strykekvartett. Og det er utrolig spennende for oss å være med og skape et nåtidsrepertoar som er like omfattende som for andre ensembletyper.

Under sitt besøk til Norge skal ensemblet både undervise og spille flere konserter. Både kulturskolen i Bærum, studenter ved NMH, og Nordic Wind-festivalen får gleden av å oppleve Stockholm Chamber Brass, og Jonas trekker frem det givende med å få møte så mange andre som noe av det beste med en slik samling.

Det er utrolig viktig å ha en slik møteplass, og det å ha en hel festival viet blåsemusikk er utrolig flott å være med på. Det er givende å møte så mange, både for oss å få lytte til de unge fremadstormende musikerne, men også forhåpentligvis at de kan la seg inspirere av oss og det vi har gjort opp gjennom vår karriere som ensemble, sier Jonas, og har et veldig enkelt og konkret råd til studenter som både skal delta og lytte på festivalen.

Lytt så mye man kan, og vær så nysgjerrig som mulig! Og gjerne fortsett med det etter festivalen, det er jo det som driver enhver musiker fremover. Både i min rolle som pedagog og musiker drives jeg konstant av å få svar på det jeg ikke vet, lytte til det jeg ikke kjenner og kanskje lære seg å spille noe man ikke kunne. Jeg tenker at vår beste konsert har vi enda ikke spilt, og vårt beste verk har fremdeles ikke blitt urfremført!

Hør Stockholm Chamber Brass på Sentralen lørdag 11. november kl 15.00. Billetter finner du HER

Previous
Previous

Tett på Rune Brodahl

Next
Next

Tett på: Håkan Björkman